Toplum için ÇEVRE SAĞLIĞI REHBERİ

Toplum Sağlığı Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanı Sn.Prof.Dr.Nazmi ZENGİN’i geçen sene bu zamanlarda Selçuk Üniversitesi Meram Tıp Fakültesindeki odasında ziyaret etmiştim. Bu ziyaretimin sebebi ne kendi sağlık durumum ne de herhangi bir yakınımın veya arkadaşımın sağlık durumu ile ilgili değildi. Benim de üyesi olmaktan gurur duyduğum derneğimizle ilgili görüşmelerimizden birini yapıyorduk. İnsanların sağlık kalitesini yükseltebilme ile ilgili ne yapmalıyız, neler yapmamız gerekir kaygısı ekseninde yaptığımız bir görüşmeydi. Bu görüşme esnasında Nazmi Hocam masasının üzerindeki bir dosyayı alarak oturduğu koltuktan kalktı ve benim oturduğum misafir koltuğunun karşısına oturdu. Elindeki dosyayı sehpanın üzerine koyup kapağını açtığında ise içindeki evrak dikkatimi çekmişti. Her zamanki gibi tebessüm ederek dosyanın içerisindeki evrakı bana doğru uzatırken konuşmasına da devam ediyordu. Nazmi Hocam anlatırken ben çoktan evrakı karıştırmaya başlamıştım. Kâğıtların üzerinde yazılanları okudukça merakım gitgide artıyordu. Mükemmel resimler vardı ve üzerindeki İngilizce terimlerin yanında Türkçe karşılıkları da yazıyordu. Asıl bu resimlerle ilgili metin başlıklarını ve bazı metinleri okuduğumda ise hem beğenmiş hem de hayretler içerisinde kalmıştım. Bu sırada Nazmi Hocam da çalışmasının son aşamalarına geldiğini önümüzdeki yıl(2011) bu çeviri eserin yayımlanabileceğini söylemişti. Toplum Sağlığı ile ilgili böylesine muhteşem bir kitabın çevirisinin sona yaklaşmakta olduğunu görmek dahası büyük bir kısmını da inceleyebilme imkânına sahip olmak beni oldukça heyecanlandırmıştı. Şimdi öğrendim ki bu kitap yayımlanmış. Öylesine önemli bilgiler içeren bu kitap hakkında siz değerli okuyucuları bilgilendirmek için bu yazıyı yazmaya karar verdim.

Toplum Sağlığı Araştırma ve Geliştirme Merkezi Başkanı Prof.Dr.Nazmi ZENGİN tarafından Türkçe'ye çevrilerek "Toplum İçin ÇEVRE SAĞLIĞI REHBERİ" adıyla yayınlanan bu kitap merkezi Amerika Birleşik Devletlerinde bulunan Hesperian Vakfı'nca "A Community Guide to Environmental Health" adıyla hazırlanmıştır. Kitap yirmi beş bölümden oluşturulmuş ki hepsi de birbirinden önemli alt başlıklara da sahip. Örnek olarak üç beş bölüm adı yazmak düşüncesindeydim lakin birbirlerinden ayırt edilemeyecek önemde olduklarını düşündüğümden hepsini buraya yazıyorum. Bu güzel eser;

Çevre Sağlığını Geliştirmek,
Toplum Sağlığını Anlama ve Harekete Geçirme,
Doğal Kaynakları Korumak,
Çevre Hakları ve Adalet,
Güvenli Olmayan Suya Bağlı Sağlık Sorunları,
Toplumun Suyunu Korumak, Tuvaletler,
Sivrisineklerden Kaynaklanan Sağlık Sorunları,
Su Havzalarını Korumak,
Ormanlar,
Toprağın Islahı ve Ağaç Dikme,
Toplum Gıda Güvenliği,
Genetiği Değiştirilmiş Gıdaların Sahte Vaadleri,
Pestisidler Zehirlidir,
Sürdürülebilir Tarım,
Zehirli Kimyasallardan Kaynaklanan Zarar,
Sağlıklı Bir Ev,
Katı Atık: Bir Sağlık Riskini Kaynağa Dönüştürmek,
Tıbbi Atıklar,
Zehirli Maddelere Bağlı Zararı Önleme ve Azaltma,
Madencilik ve Sağlık,
Petrol,
Hastalık ve İnsan Hakları,
Temiz Enerji,
Güvenlik ve Acil Durumlar,
Çevre Hakları Mücadelesinde Kanunları Kullanmak, bölümlerinden oluşuyor.

Kitap ile ilgili geniş bilgi içeren Toplum Sağlığı Araştırma ve Geliştirme Merkezinin internet sitesinin adresini aşağıya ekleyeceğim. Orada kitaptaki bütün yazıların başlıklarını da görebilirsiniz. İnanıyorum ki merakınızı uyandıracak birçok başlıkla karşılaşacaksınız.

Kitabı temin etmek isteyenler 0332 3530300 nolu telefonu arayarak veya ankaramedyator@gmail.com elektronik posta adresine e-posta göndererek geniş bilgi alabilirler.

Böylesine değerli bir eseri insanlarımızın faydalanabilmesi için dilimize çeviren Sayın Prof.Dr.Nazmi ZENGİN’e ve kitabın yayımlanması ile ilgili işlemleri yürüten Selçuklu Belediyesine şükranlarımı sunarım.

Selamlar…

Bülent KESKİN

 
Kitapla ilgili geniş bilgi için lütfen ziyaret ediniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder